دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۸
سرویس : اخبار برگزیده
کد خبر : ۹۶۰۷
گزارشگر : ۱۵۷۴
سرویس اخبار برگزیده

سیستان و بلوچستان، قلب ترانزیتی ایران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل ترانزیتی سه کشور ظرفیت های خوبی در حمل و نقل پیدا کرده و با توجه به نگاه تجار کشورهای همسایه به ظرفیت های آبی و خاکی سیستان و بلوچستان از این منطقه می توان به عنوان قلب تپنده ترانزیت کشور نام برد.

(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۲۸
ماندانا زنگنه در دیدار با مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری سازمان راهداری ها و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: هم مرزی خاکی با دو کشور از جمله مزیت هایی است که سبب شده ترانزیت در جاده های استان فعالیت قابل توجهی داشته باشد، علاوه بر آن وجود مرز آبی و فعالیت بنادر استان و در نتیجه آن پهلو گیری کشتی های غول پیکر تجاری هم حجم زیادی خودروی ترانزیتی را به جاده های استان تزریق می کند.
وی بیان کرد: وجود مرز خاکی و پایانه های مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان به همراه وجود مرز آبی بین المللی با امکان اتصال به دریای عمان و اقیانوس هند سبب شده تا بسیاری از تجار داخلی و کشورهای هم مرز غربی کشور برای سهولت در صادرات محموله های ترانزیتی خود به این منطقه نگاه ویژه ای داشته باشند بنابراین سیستان و بلوچستان را می شود قلب تپنده ترانزیتی کشور شناخت و از طرفی وجود این ظرفیت ها استان را به یکی از ترانزیتی ترین استان های کشور تبدیل کرده است.
زنگنه افزود: تکمیل خط ریلی چابهار به زاهدان هم یکی از مهمترین پروژه هایی است که در راستانی افزایش حجم ترانزیت کالا و کاهش هزینه های حمل و نقل برای تجار در حال انجام است و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته اما به دلیل وجود رودخانه های منطقه ای و اهمیت حفظ اکوسیستم طبیعی محیط زیست مسیر این خط ریلی به تعدادی تونل و پل نیازمند شد که سرعت پیشرفت طرح را مقداری کاهش داده اما خوشبختانه می توان گفت پیشرفت ملموسی داشته است و پس از بهره برداری کمک شایان به تجار داخلی و خارجی در کاهش هزینه های حمل و نقل خواهد داشت.
بهترین ظرفیت های حمل و نقل کشور در سیستان و بلوچستان
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری سازمان راهداری ها و حمل و نقل جاده ای کشور هم گفت: در قیاس با سایر استان ها سیستان و بلوچستان به دلیل بهره بردن از چهار امتیاز حمل و نقل هوایی، آبی، ریلی و جاده ای و داشتن مرزهای مشترک آبی و ساحلی از ظرفیت های خوبی برخوردار است و وجود چنین امکاناتی سبب شده تا این منطقه بهترین ظرفیت های حمل و نقل کشور را داشته باشد.
حمیدرضا شهرکی افزود: برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی کشور ایجاد هشت پارک لوجستیک کشاورزی در مناطق مختلف هدف گذاری شده که از این بین ایجاد دو پارک لوجستیک کشاورزی مرزی هم برای استان در نظر گرفته شد و طبق بررسی های اولیه چابهار و میلک برای احداث آن ها انتخاب شد و اکنون در مراحل جایگزینی هستند.
وی بیان کرد: با توجه به حجم حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ترانزیتی در جاده های استان ایجاد پل های عابر پیاده در مناطق مسکونی به شدت حائز اهمیت برشمرده می شود و به همین دلیل طی سال گذشته اعتبار ایجاد سه پل به استان اختصاص داده شد و در آینده هم می توان از محل انجام تبلیغات خیابانی بر روی این پل ها بخشی از هزینه های مورد نیاز نگهداری جاده های استان را تامین کرد.
گفتنی است بررسی آخرین وضعیت و مشکلات جاده های استان و اتخاذ راهکار های مناسب برای برطرف کردن آن ها از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
تعداد بازدید : ۲۲۳
(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۲۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید