به گزارش روابط عموی استانداری؛ حسین مدرس خیابانی در نشست با خبرنگاران و سر دبیران ایرنا اظهار داشت: در اتفاقات هشتم مهرماه امسال در زاهدان ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند که به دستور رهبر معظم انقلاب و بر اساس مصوبات شورای تامین و سیاستهایی که رییس جمهور و وزیر کشور اعلام کردند افرادی که در این حوادث بیگناه کشته شدند به عنوان شهید محسوب می شوند.
وی افزود: همچنین افراد بیگناهی که دچار حادثه شدند به عنوان جانباز محسوب می شوند که بر اساس گزارش دستگاههای امنیتی و انتظامی تا کنون ۲۴ نفر مجروح این حوادث به عنوان بیگناه شناخته شدند و ممکن است این تعداد بیشتر شوند و به ۳۵ نفر هم برسد.
مدرس خیابانی اظهارداشت: بعد از دستوری که رهبر معظم انقلاب در خصوص بررسی برای تشخیص افراد بیگناه در این حوادث اعلام فرمودند کمیته مصادیق ذیل شورای تامین تشکیل شد و به بررسی مصادیق آن پرداخت و در سفر اخیر رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور روند ملحق کردن این ۲۴ نفر و افرادی هم که شاید شناسایی شوند به بنیاد شهید انجام شد.
وی تاکید کرد: حوزه جانبازان هم کمیته مصادیقی دارد که افرادی که آسیب قطع عضو و معلولیت جسمی شدهاند را شناسایی و به عنوان جانباز تحت پوشش خدمات این بنیاد قرار خواهد داد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان در خصوص برکناری افراد و کسانی که احتمالا قصور و کوتاهی داشتند بررسیهای اولیه انجام که در این راستا فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و رییس کلانتری ۱۶ این شهر تغییر کردند و یک جابجایی در رابطه با فرمانده انتظامی استان شد که این هم از مطالبات بود.
وی در خصوص آزاد کردن زندانیانی که تحریک و احساسی شدند و دست به اقداماتی در این حوادث زدند نیز گفت: بعد از سفر نماینده عالی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان ۲۰۰ نفر از افرادی که در جریان این حوادث دستگیر شده بودند آزاد شدند.
خسارات وارده به شهرداری زاهدان ۲ هزار میلیارد ریال است
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تنها شهرداری زاهدان ۲ هزار میلیارد ریال از اغتشاشات مهرماه در زاهدان خسارت دید و همچنین آسیب هایی به اماکن عمومی و مردم وارد شد به طوریکه بیش از یکهزار و ۹۰۰ موتور سیکلت را آتش زدند و به ۱۹۶ خودروی مردمی و دولتی آسیب وارد کردند و سه مرکز خرید با دارا بودن ۸۰ مغازه را آتش زدند و به ۲۲ بانک و همچنین مرکز جراحی نبوت زاهدان که در کنار محل حادثه و متعلق به سپاه بود خسارات بالایی وارد کردند.
وی گفت: هیات ویژه اعزامی از سوی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و برخی سران طوایف و مولویهای دیگر ملاقات کرد و مسایل را با هم بررسی کردند.
مدرس خیابانی گفت: هیات ویژه رهبری معظم انقلاب همچنین ملاقات هایی با علما، بزرگان و سران طوایف در شهرستانهای زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار و زاهدان داشت و در نهایت مسائلی که در استان رخ داد را به صورت همه جانبه بررسی و گزارش آن تقدیم رهبر معظم انقلاب شد و ایشان هم برای اجرا دستوراتی را ابلاغ کردند.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو معدود استانهایی است که شورای راهبردی دارد و این مساله در ذیل حکمی که رهبر معظم انقلاب برای نماینده ولی فقیه در استان صادر فرمودند تشکیل که در این شورا استاندار، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق، رییس کل دادگستری، مدیرکل اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی عضو هستند که نتایج این سفر به شورای راهبردی و شورای تامین استان ابلاغ شده که در حال طی فرآیند می باشد.
نقش مهم رسانهها در بیان دستاوردهای نظام
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست تفصیلی گفت: با وجود اینکه اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور به ویژه سیستان و بلوچستان شده است اما بسیاری از مردم از این دستاوردها اطلاعی ندارند و اینجا رسالت و وظیفه رسانهها و ما مدیران را دوچندان میکند تا بتوانیم خدماتی که نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تحریمهای ظالمانه و سنگ اندازیهای دشمنان به مردم گزارش کنیم.
وی تصریح کرد: دشمنان نظام با تحریمهای ظالمانه، موانع زیادی در پیشرفت امور کشور ایجاد کرده اند اما با وجود تمام خباثتها و دشمنیهای دشمنان ایران اسلامی به حرکت خودمان ادامه میدهیم و لازم است که نقاط مثبت و شرایطی که در کشور فراهم می کنیم با وجود همه محدودیتها به اطلاع مردم برسد.
مولفههای قدرت در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سند تحولی که آیت الله رئیسی برای کشور تدوین کرد ۶ مولفه را برای نظام برشمرده که نظام بر اساس این ۶ مولفه میتواند برنامهریزی کند؛ که این ۶ مولفه قدرت به تنهایی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
وی ادامه داد: نخستین مولفه قدرت پهناوری سرزمین است که در سیستان و بلوچستان به لحاظ سواحل وسیعترین استان کشور است و این استان بدون سواحل ۱۸۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که با احتساب سواحل رتبه اول پهناوری در کشور مربوط به این استان است.
مدرس خیابانی افزود: دومین مولفه قدرت نیروی انسانی جوان است؛ که ۶۴ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر ۳۰ سال هستند و ما جوانترین استان نیز کشور هستیم.
وی افزود: سومین مولفه قدرت که در سند تحول دولت به آن اشاره شده مرزهای طولانی است که سیستان و بلوچستان یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز خاکی و آبی با کشورهای همسایه دارد و بیشترین و طولانیترین مرزهای کشور متعلق به این استان است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چهارمین مولفه قدرت ساحل و دریا است که اخیرا رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد دریا محور مطالبی را بیان فرمودند و استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰۰ کیلومتر سواحل مکران در بهترین و استراتژیک ترین ساحل کشور دارد و تنها بند اقیانوسی کشور متعلق به استان است.
وی بیان کرد: همچنن انرژی و معدن ۲ مولفه دیگر در سند تحول کشور است که این دو مولفه نیز در سیستان و بلوچستان وجود دارد.
مدرس خیابانی افزود: سیستان و بلوچستان رنگین کمانی از معادن و انرژی جاذبه خورشید دارد و این استان همچنین در زمینه سرعت باد هم در سطح کشور اول است به طوری که بالاترین سرعت باد در زابل و منطقه میل نادر این استان وجود دارد که برای بهره گیری از ظرفیت باد چندین توربین بادی نصب شده و همچنین این استان بالاترین میزان جذب انرژی خورشیدی را دارد که نیاز است تا وزارت نیرو در این زمینه ورود کند.
سیستان و بلوچستان پایتخت وحدت اسلامی است
وی بیان کرد: اگر ما صحبتی از وحدت و یکپارچگی مذاهب و اقوام در کشور میکنیم مصداق عینی و جلوه واقعی آن در سیستان و بلوچستان است و برای همین استان ما پایتخت وحدت اسلامی است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وحدت شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان به معنای واقعی وجود دارد و سالها و قرنهاست که مردم شیعه و سنی در استان با قومیتهای بلوچ و سیستانی و طوایف مختلف در کنار هم زندگی میکنند و پیوندهای ناگسستنی و خویشاوندی، اجتماعی و اقتصادی با هم ایجاد کرده که مثال زدنی است.
بسیاری از مسوولان سیستان و بلوچستان برادران اهل سنت هستند
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه نظام و دولت توجه ویژه ای به اهل تسنن دارد تصریح کرد: علی رغم جو سازیهای متعدد مبنی بر عدم به کارگیری افراد اهل تسنن در مدیریت استان گفت: بسیاری از مدیریتهای استان از جمله در سطح معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل به برادران اهل تسنن واگذار شده است.
وی گفت: در نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان بیش از ۷۰۰ مامور اهل سنت وجود دارد و در مجموعه سپاه استان نیز بیش از هشت هزار نفر از جوانان اهل سنت در قالب بسیج مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: یکی از معاونان استاندار سیستان و بلوچستان اهل تسنن هستند و بیشاز ۶۰ درصد فرمانداران، بیشاز ۷۰ درصد معاونان فرماندار و بخشداران استان بلوچ و از اهل سنت هستند لذا این تفکیک و خط کشی که بین شیعه و سنی میکنند کار دشمنان است و ما چنین خط کشیهایی در داخل استان نداریم.
علی رغم جو سازیهای متعدد مبنی بر عدم به کارگیری افراد اهل تسنن در مدیریت استان، بسیاری از مدیریتها در سیستان و بلوچستان از جمله در سطح معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل به برادران اهل تسنن واگذار شده است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حقیقتا برای ما خیلی سخت است که خط کشی کنیم و برای خود اهل سنت هم این کار سخت است ما در این استان مواردی داریم که پدر شیعه و مادر اهل سنت هستند و عکس آن نیز صادق است.
وی بیان کرد: اکثر فعالیتهای اقتصادی سیستان و بلوچستان در اختیار اهل سنت استان است و از لحاظ جمعیتی ۷۰ درصد استان سنی هستند و هم از لحاظ غالب بودن بر فعالیتهای کسب و کار اکثر آنان اهل سنت هستند.
وی اظهارداشت: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل شرکت توزیع برق استان، مدیرکل امور روستایی و عشایری،مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل شمال استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از برادران اهل سنت هستند که این یک پیام دارد که در استانی که اهل سنت از لحاظ جمعیتی غالب هستند در تصمیمگیری و فعالیتهای مختلف از جمله فعالیتهای دولت حضور پررنگی دارند.
مدرس خیابانی افزود: برخی افراد منافعشان در اختلاف افکنی بین شیعه و سنی است و بعضیها همواره تبعیض را تکرار میکنند که حقیقتا چنین چیزی وجود ندارد البته تلاش میکنیم که اهل سنت در مناصب و مسوولیتهای دیگر هم پر رنگتر ظاهر شوند.
راه و آب مهمترین اولویت سیستان و بلوچستان
وی بیان کرد: طی ۱۵ ماه از حضور در سیستان و بلوچستان بر روی ۲ مساله مهم تاکید و تمرکز داشتهایم تا اولویتهای استان را مشخص کنیم و براساس این اولویتها تخصیص منابع و تمرکز کنیم که اولویت نخست در بخشهای راه و آب در این استان است.
مدرس خیابانی ادامه داد: استانی که پهناور بوده نیاز است که تجارت آن از مرزهای شرق به قلب استان و گردشگری آن از جنوب به قلب استان منتقل شود. این استان ۲۴ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و روستایی دارد.
وی بیان کرد: بزرگترین طرح ریلی کشور در سیستان و بلوچستان طراحی شده که ریل زاهدان به چابهار است که ۱۷۵ کیلومتر آن از زاهدان به خاش افتتاح شده و راه اهن چابهار خاش نیز ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
زیرساختهای مناطق مختلف راه آهن چابهار- خاش انجام شده است؛ برای ایجاد ریل گذاری در مسیر ایرانشهر به خاش ۲۰ دستگاه پل و هفت دهنه تونل نیاز است که ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این خط ریلی لازم است که دولت قول داده تخصیص دهد
وی ادامه داد: ما انتظار داریم تا سال ۱۴۰۲ یا نهایت نیمه اول ۱۴۰۳ خط آهن زاهدان به چابهار به شبکه سراسری وصل شود البته ادامه آن خط آهن به سمت میرجاوه است که البته این خط آهن الان وجود دارد اما باید نوسازی شود و ادامه آن به زابل - بیرجند و سرخس نیز انجام خواهد شد که اگر این خط کامل شود ۷۰ درصد بار ترانزیتی کشور از این کریدور شرقی انجام میشود و یک تحول چشمگیری در منطقه ایجاد و ارتباط با کشورهای شرقی تسهیل خواهد شد.
رتبه نخست طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان
مدرس خیابانی اظهارداشت: رتبه اول تا سوم نهضت ملی مسکن متعلق به سیستان و بلوچستان است به طوریکه ۲۰ هزار واحد مسکونی به بانک معرفی و تخصیص زمین شدند و بیشتر از اینکه ثبت نام کردند تخصیص زمین انجام دادیم.
وی ادامه داد: در شهرستانهای زابل و زاهدان خیلی مشکل تخصیص مسکن نداشتیم و حدود هشت هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند و امیدواریم تا قبل از سال حدود ۶ هزار واحد در حوزه مسکن شهری و روستایی و مسکن شهرهای پایین ۱۰۰ هزار نفر را تحویل متقاضیان دهیم.
ساخت ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در بحث راهداری ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان آسفالت شده و در این زمینه رتبه اول کشور را داریم.
وی به وسعت و پهناور بودن سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: اولین و مهمترین موضوع از نظر مرزی و گردشگری توسعه راهسازی است، در گذشته سالی فقط ۱۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان ساخته شده است، اما در دولت سیزدهم تا کنون ۲۲۳ کیلومتر جاده دوبانده ساخته شده است.
مدرس خیابانی تصریح کرد: طی یک سال به اندازه ۲۰ سال جاده دوبانده ساختهایم، این در حالیست که آن زمان هر کیلومتر جاده با ۳۰۰ میلیون تومان ساخته میشد، اما الان برای هر کیلومتر باید ۱۳ میلیارد تومان هزینه کنیم.
وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان که شاخص بزرگراهی بسیار کم و جزو نقطه ضعفها است حتی به اندازه یک کیلومتر آزاد راه نداریم اما از لحاظ بزرگراهی ۲۲۳ کیلومتر راه اصلی در این استان اضافه شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۶۳ دستگاه پل بزرگ و کوچیک در این استان در دولت سیزدهم ساخته شده است.
وی افزود: بزرگترین پل خمیری قصرقند که در زمان سیلاب راه چند روستا را قطع میکرد الان شمع کوبیها و عرشه آن ساخته شده و در دهه فجر امسال آماده افتتاح میشود و همچنین پل نهراب در منطقه سیستان راهاندازی شده و پل شیله در مسیر جاده زاهدان - زابل نیز در حال انجام است.
مدرس خیابانی اظهارداشت: در ایام تعطیلات عید نوروز سیستان و بلوچستان بیشترین تصادفات منجر به فوت را در گذشته داشت چون جادههای ما دوطرفه بود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جادههای بزرگراهی که در این استان ایجاد شده در کاهش فوت و تصادفات بسیار مهم است البته دولت باید جادههای بزرگراهی را در این منطقه گسترش دهد.
وی تصریح کرد: هماینک بسیاری از طرحهای راه در سیستان و بلوچستان داریم که تخصیص منابع آن از تهران انجام شده است.
مدرس خیابانی اظهارداشت: در سیستان و بلوچستان و در جادههایی که دو طرفه هستند تصادفات منجر به فوت رخ می دهد و شرکت توسعه و زیربناهای راه باید طرحهای بزرگراهی و دوبانده کردن جاده های این استان را ادامه دهد والا ما هر روز شاهد فوت عزیزانمان در این جادهها خواهیم بود.
آبرسانی به بیشاز هزار روستای سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای چهار فصل است و تنها چیزی که مانع پیشرفت آن میشود مساله کم آبی است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که محل تولید میوههای گرمسیری است و هیچ جای ایران تولید موز ندارد این در حالی است که در زرآباد این استان درختان موز کاشته شده و سالانه تولید موز داریم و میوه های گرمسیری انبه، پایای و آناناس نیز در این استان تولید و روانه بازار می شود.
مدرس خیابانی افزود: سیستان و بلوچستان ۲۰ سال است که درگیر خشکسالی بوده و سه سال است که حقابه هیرمند از سوی کشور همسایه تامین نشده با این شرایط ما کمترین قطعی آب و برق را در این استان داشتیم.
وی بیان کرد: وزارت نیرو در قالب طرح جهاد آبرسانی؛ اقدام برای آبرسانی به یکهزار و ۷۵۱ روستای متعلق به سیستان و بلوچستان را آغاز کرده که ۱۵۵ روستا تا کنون انجام شده است اگر کمبود منابع مالی نداشتیم امسال ۵۰۰ روستا را آبرسانی می کردیم.
اقدام برای آبرسانی به یکهزار و ۷۵۱ روستای متعلق به سیستان و بلوچستان را آغاز کرده که ۱۵۵ روستا تا کنون انجام شده است اگر کمبود منابع مالی نداشتیم امسال ۵۰۰ روستا را آبرسانی می کردیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با ایجاد خطوط انتقالی که برای روستاها انجام دادیم ۶۲۰ روستا از منابع دیگری به آب آشامیدنی وصل شده و ۱۵ هزار متر معکعب به ظرفیت شیرین سازی آب شهر زاهدان اضافه شده و ۱۳۵ حلقه چاه در نقاط مختلف استان حفر کردیم که روستاها به صورت سقایی آبرسانی نشوند و اینها باعث شد که شاخص آبرسانی روستایی افزایش یابد.
وی ادامه داد: همچنین آبگیری سد شهری کور انجام شده و از محل چاههای ژرف یکهزار و ۶۰۰ متر مکعب آب شیرین سازی و به شبکه روستایی منطقه سیستان تزریق میشود.
مدرس خیابانی اظهارداشت: سه چاه ژرف در سیستان به آب رسیده و ۴۰ لیتر بر ثانیه میزان آبدهی آن است و یکهزار و ۶۰۰ متر مکعب آب از این چاهها شیرین و به شبکه روستایی منطقه تزریق میشود.
وی ادامه داد: برای حل مشکل آب سیستان باید حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ حلقه چاه ژرف دیگر در این منطقه ایجاد شود.
تحقق رویای انتقال آب از دریای عمان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیرهایی که از سوی استانداری و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی انجام شد، خط انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان مصوب شده است.
وی ادامه داد: منطقه آبگیر در منطقه گیشار چابهار بتن ریزی و ۱۵۰ کیلومتر تسطیح لوله گذاری انجام و قرارداد عقد خرید ۱۵۰ کیلومتر لوله بسته شده است و قرارداد چهار پلنت ۲۰۰ هزار متر مکعبی آب شیرین کن با مپنا و ۲ شرکت دیگر که بتواند آب شیرین کن نصب کند انجام شده و الان رویای انتقال آب از دریای عمان در حال محقق شدن است.
مدرس خیابانی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه انتقال آب دریای عمان به زاهدان ۴۰ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم این اعتبار اختصاص یابد.
وی افزود: خوشبختانه این پول را به اعتبارات دولتی وصل نکردند و شرکتهای بزرگ معدنی که آب خلیج فارس را به سیرجان و یزد کشیدند خط انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان را انجام میدهند
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای تامین آب منطقه امیدواریم از طریق دیپلماسی، حقابه رودخانه هیرمند را محقق کنیم، گفت: چند طرح دیگر در این منطقه اجرا میکنیم که یکی از این طرحها حفر کانال ۵۰ کیلومتری از هامون صابوری و حفر ۵۵ چاه جدید در منطقه سیستان است تا اگر نتوانیم آب چاه نیمهها را تجدید منبع کنیم از این چاهها و منطقه تهلاب و چاههای منطقه حرمک بتوانیم مشکل کم آبی شمال استان را حل کنیم.
مدرس خیابانی اظهارداشت: همه تمرکز ما حفر چاههای ژرف در منطقه سیستان است که آب این منطقه از این طریق تامین شود.
درخواست پایان ماجرای ۲هواپیمای زمینگیر در زاهدان/مصوبه خط انتقال فرآوردههای نفتی اجرا نشد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شرکت هواپیمایی تفتان ایر یک اختلاف حساب و بدهی دارد که از دادگاه، دادستان و رئیس دادگستری هم این موضوع را پیگیری کردیم تا از سایر اموال آن به عنوان وثیقه استفاده کنند و ۲ فروند هواپیمای زمینگیر در زاهدان آزاد شوند.
زمینگیر بودن ۲ فروند هواپیما با وجود کمبود ناوگان، خوب نیست
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: شرکت هوایی تفتان ایر ۲ هواپیما دارد که به دلیل اختلافات مالی با یکی از شرکتهای هواپیمایی کشور با حکم دستگاه قضایی در فرودگاه زاهدان زمینگیر شده اند و با توجه به کمبود هواپیما برای کشور خوب نیست و از دستگاه قضایی درخواست رفع توقیف این هواپیماها را داریم تا به مردم سراسر کشور خدمات ارائه دهند.
مدرس خیابانی گفت: یکی از شرکتهای هواپیمایی کشور اعلام کرده که اگر این ۲ هواپیما آزاد شود برای نوسازی و راه اندازی آن آمادگی دارد؛ بنابراین درخواست ما از قوه قضاییه این است که بجای توقیف هواپیماهای این شرکت سایر املاک آن را برای وثیقه مورد پذیرش قرار دهد و این ۲ هواپیما را به چرخه ناوگان هوایی کشور بازگرداند چرا که مدتهاست این هواپیماها در فرودگاه زاهدان زمین گیر شده اند.
قول قاضی القضات و درخواست از سازمان زندانها برای تسریع واگذاری زمین
وی ادامه داد: همچنین از قوه قضاییه درخواست داریم تا از حدود پنج هزار هکتاری زمینی که سازمان زندانها در منطقه گوهر کوه تفتان در اختیار دارد و تنها هزار و ۵۰۰ هکتار آن زیر کشت نخیلات و پسته قرار دارد و با توجه به اینکه شرکت ماهان به همراه کارشناسان قوه قضاییه این زمینها را ارزش گذاری کردند با درخواست فروش این زمینها موافقت کنند و هرچه سریعتر این 2 هواپیما را رفع توقیف نمایند.
مدرس خیابانی تصریح کرد: هماینک شرکت ماهان در منطقه میرجاوه ۵۰۰ میلیارد تومان در زمینه کشت خرما در حال سرمایه گذاری است و ما خواهان این هستیم تا بخشی از زمینهای کشت و صنعت «گوهر کوه تفتان» را برای کشت پسته، نخیلات و زعفران به این شرکت واگذار کند که البته در این رابطه رییس قوه قضاییه قول هایی را داده است.
جلوگیری از قاچاق با تجارت رسمی سوخت
مدرس خیابانی در رابطه با قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: چند برابر ظرفیت سوخت این استان از استانهای همجوار این استان قاچاق میشود.
وی بیان کرد: چندین بار به مسوولان وزارت نفت گفتیم که سوخت در سیستان و بلوچستان باید ساماندهی شود به این ترتیب که چندین مخزن احداث کنیم و با توجه به اینکه گذر مرزی سوختی داریم مابه تفاوتی که قاچاق میشود را به صورت قانونی منتقل کنیم؛ این کار را باید وزارت نفت انجام دهد و سوخت را به قیمت تعادلی در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم آن را صادرکرده و از قاچاق سوخت جلوگیری نماییم.
لازم است با احداث زیرساختها، تجارت سوخت را رسمی کنیم تا جلوی قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان و استانهای مرزی گرفته شود؛ مردم این استان سوخت خودشان را میفروشند ما که نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مردم این استان سهمیه سوخت خودشان را میفروشند و ما نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم زیرا راهکاری قانونی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: لازم است با احداث زیرساختها، تجارت سوخت را رسمی کنیم تا جلوی قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان و استانهای مرزی گرفته شود.
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با ساماندهی گذرهای مرزی همه مردم را در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان در زمینه فروش سوخت منتفع کردیم زیرا سوخت مازاد مردم از طریق گذرهای مرزی صادر میشود.
وی تاکید کرد: درخواست ما از وزارت نفت این است که برای ساماندهی و صادرات سوخت در سیستان و بلوچستان برنامه ریزی کند تا قاچاق سوخت از طریق این استان انجام نشود و به صورت قانونی مردم سوخت را به فروش برسانند.
معضلی به نام صف بنزین و مصوبه ۴۰ جایگاه که بر زمین مانده
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به فاصله زیاد شهرهای این استان گفت: از منطقه «سفید آبه» تا چابهار هزار کیلومتر فاصله است در حالی که در این خط جایگاه عرضه سوخت به میزان کافی وجود ندارد.
وی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در سیستان و بلوچستان صفهای طولانی پمپ بنزین و گازوییل است؛ مردم ما یک اصطلاح و کنایه دارند و می گویند «بقیه مردم کشور برای تفریح پارک میروند اما ما به صف بنزین»
مدرس خیابانی تصریح کرد: ما در مقایسه با استان هم مساحت خودمان کمتر از نصف جایگاه سوخت داریم؛ یعنی آن استان با فاصله کمتر شهرهایش ۲۸۰ جایگاه دارد ولی سیستان و بلوچستان تنها ۱۲۰ جایگاه دارد.
یکی از مصوبات سفر رییس جمهور که بلا اجرا مانده ساخت ۴۰ جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان است که باید وزارت نفت مجوز ساخت این تعداد جایگاه سوخت را صادر کند که تا کنون چهار مجوز صادر کرده که آن هم از قبل بوده است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با این فاصله طولانی شهرها، مردم ما باید ساعتها در صف بنزین باشند که با احداث جایگاه سوخت بسیاری از این مشکلات حل می شود.
انسداد مرزی، بزرگترین مشکل در حوزه امنیت
وی بیان کرد: بزرگترین مشکل ما در حوزه امنیت در سیستان و بلوچستان انسداد مرزی در مرز با افغانستان است ما خوشبختانه در منطقه مرزی با پاکستان انسداد مرزی داریم؛ وقتی انسداد مرزی نباشد باید منتظر هر نوع تخلف از قاچاق اسلحه گرفته تا قاچاق انسان و موادمخدر باشیم، بنابراین اولین اولویت ما در حوزه امنیت انسداد مرزی است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شورای عالی امنیت کشور مصوبه دارد که ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کرده است و سه میلیارد دلار برای انسداد مرز اختصاص دادند که امیداوریم طی سه سال انسداد مرزی انجام شود.
وقتی انسداد مرزی نباشد باید منتظر هر نوع تخلف از قاچاق اسلحه گرفته تا قاچاق انسان و موادمخدر باشیم، بنابراین اولین اولویت ما در حوزه امنیت انسداد مرزی است
وی ادامه داد: مسائل مرزی در سه مرحله شامل تقویت استحکامات مرزی، رفع خلا مرزی چون ما ۷۰ کیلومتر خلا مرزی داریم و در مرحله سوم انسداد کامل است.
مدرس خیابانی اظهارداشت: نصب دوربینهای مرزی، برق دار کردن برجکهای مرزی، تقویت استحکامات و همچنین شن روبی را در مناطق مرزی دنبال میکنیم.
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اگر انسداد مرزی و تقویت مرزها در سیستان و بلوچستان انجام شود بسیاری از معضلات استان و کشور در زمینه موادمخدر، قاچاق انسان و قاچاق اسلحه حل میشود.
ایجاد اشتغال در حالی که فاقد بنگاه های بزرگ اقتصادی هستیم
وی بیان کرد: نیروی جوان یکی از مولفههای قدرت در جهان محسوب میشود و سیستان و بلوچستان از لحاظ رشد جمعیت و هم از لحاظ جوانی رتبه اول کشور را دارد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در بحث ایجاد اشتغال رتبه دوم کشور را کسب کرده است، اظهارداشت: هنوز چهار ماه از سال باقی مانده و توانستیم کل تعهدی که به دولت به منظور ایجاد شغل برای ۲۸ هزار نفر داده بودیم را محقق کنیم.
وی ادامه داد: اخیرا هم این عدد به ۳۱ هزار نفر شغل در سیستان و بلوچستان رسیده و این شغلی است که در سامانه "رصد" وزارت کار با کد ملی نوشته شده اما ادعای ما این است که براساس خوداظهاری برخی از سازمان، ایجاد اشتغال ما ۵۲ هزار نفر است که ۲۵ هزار نفر در طرحهای عمرانی مشغول بکار هستند و تنها در بخش مسکن و راه بیش از ۲۷ هزار نفر مشغول به کار داریم که مربوط به پیمانکاران است و نمیتوانند در سامانه وزارت کار ثبت کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در چه حالی این میزان شغل در سیستان و بلوچستان ایجاد شده در حالیکه ما فاقد بنگاههای بزرگ اقتصادی شامل پتروشیمی، پالایشگاه، خودروسازی، کارخانجات فولاد و لوازم خانگی هستیم؛ اما عمده اتکای ما در زمینه راه اندازی مشاغل، ایجاد شغلهای خانگی و خرد، صنایع دستی، دامپروری، شیلات، کشاورزی، گلخانه داری، قالی بافی و سوزن دوزی بوده است.
مدرس خیابانی اظهارداشت: من بارها گفتم درست است که در سیستان وبلوچستان نمیتوانیم خودرو تولید کنیم اما مرزهای طولانی داریم که این همه کامیون، تانکر، بونکر و کفی در رفت و آمد است؛ بنابراین ایجاد واحدهای صنفی کوچک تعمیرگاهی در این استان در دستور کار قرار گرفت.
بندر تجاری بدون برخورداری از خط ریلی مفهومی ندارد
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند سواحل مکران "گنج پنهان" است و شورای توسعه سواحل مکران ایجاد و دبیر توسعه سواحل مکران منصوب شدند اما منطقه آزاد نتوانسته به توسعه این سواحل کمک کند.
مدرس خیابانی تصریح کرد: ما نقشه راهی ترسیم کردیم در این نقشه راه تاکید شده که زیرساختهای این منطقه تکمیل شود؛ سرمایه گذار را نمیتوانیم در منطقه ای مستقر کنیم که مسیرهای راه آن هنوز تکمیل نشده است؛ از طرفی ابتدا باید مساله آب آشامیدنی راه و انرژی در منطقه تامین شود.
وی اظهارداشت: فولاد مکران و پتروشیمی نگین مکران در جنوب سیستان و بلوچستان در شرف راهاندازی است، ولی هنوز گاز نداریم البته قول آن داده شده است و امسال هم شرکت گاز اقدامات خوبی انجام داده و ۶۵۰ کیلومتر خط لوله گاز کشیده است و ما امروز شاهد هستیم که گاز به خاش، زاهدان، سیستان و پیش از آن به ایرانشهر رسیده است و امیدواریم خط گاز در دهه فجر به چابهار برسد تا بتوانیم به پتروشیمی نگین مکران، فولادمکران و نیروگاههای این منطقه منتقل کنیم.
اگر خدمات زیرساختی مثل راه، آب، گاز و بویژه راه آهن فراهم باشد، مشکل حل میشود.
هر چه در منطقه چابهار سرمایه گذاری شده صرفا از منابع دولتی است در حالی که باید تلاش کنیم سرمایه گذاری های مردمی و حتی سرمایه گذاران خارجی کشورهای عمان، امارات و پاکستان را جذب کنیم تا چابهار توسعه پیدا کند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وقتی صحبت از بندر تجاری چابهار میشود، اگر راه و ریل نرسد بندرتجاری بدون آن مفهومی ندارد و اگر این ریل برسد، آن زمان علاوه بر توسعه چابهار، سیستان و بلوچستان را نیز به توسعه نزدیک خواهد کرد.
وی افزود: من فکر میکنم چون این زیرساختها فراهم نبوده و منطقه آزاد چابهار در توسعه استان نیز نمی تواند مشارکت کند؛ اینها ۲ علت دارد یکی اینکه زیرساختها تکمیل نبوده و دوم اینکه مردم در آنجا سرمایه گذاری نکردند و هر چه سرمایه گذاری شده دولت انجام داده است.
مدرس خیابانی ادامه داد: هر چه در منطقه چابهار سرمایه گذاری شده صرفا از منابع دولتی است در حالی که باید تلاش کنیم سرمایه گذاری های مردمی و حتی سرمایه گذاران خارجی کشورهای عمان، امارات و پاکستان را جذب کنیم تا چابهار توسعه پیدا کند.
وی تصریح کرد: در این زمینه نقشه راهی تدوین و تقدیم دولت شده یک نقشه مختصر و مفید که هم برگرفته از احداث زیربناها و زیرساختها و هم گفتیم چه قابلیتهایی میتواند در این منطقه آزاد شکل گیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یک مجتمع بزرگ کشت و صنعت مکران در جنوب استان با هفت هزار هکتار داریم که پرورش میگو را انجام می دهد و در زمینه تولید آب شیرین، موز و آناناس فعالیت می کند و این موارد باید در چابهار گسترش یابد.
وی به ایجاد و توسعه شهر جدید «تیس» اشاره کرد و افزود: این شهر در ابتدا برای طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شده بود اما ما کاربری آن را به شهر گردشگری، ورزشهای ساحلی و گردشگری دریایی تغییر و بخش کوچکی را هم به مسکنسازی اختصاص دادیم.
اولین کارخانه تولید فریم عینک در چابهار
مدرس خیابانی بیان کرد: اولین کارخانه تولید فریم عینک ایران در چابهار راهاندازی شده است و چندماهی است که فعالیت خود را آغاز کرده است و در حالی که بیشتر فریم های عینک در ایران، چینی است، این کالا در کشور تولید و به بازار عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه فولاد مکران اگر راهاندازی شود یک میلون و ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در آن تولید می شود که این امر نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان دارد، ادامه داد: ۸۰ درصد تولید ماهیهای شیلات کشور در سواحل مکران بوده و بزرگترین اسکله صیادی، اسکله بندر کنارک است؛ اقدامات خوبی در حوزه صنایع شیلات در حال انجام است و کشتی پشتیبان امسال به بندر برای صید ماهی در آبهای دور ملحق شده است.
سیستان و بلوچستان رنگین کمان معادن
مدرس خیابانی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان رنگین کمانی از معدن در کشور است و این یکی از مولفههای قدرت به حساب میآید که این استان این ظرفیت مهم را دارد.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان در چند نوع از فلزات اساسی حرف برای گفتن دارد؛ نخست اینکه ما در زمینه مس و طلا جزو سه تا چهار استان اول کشور هستیم و الان ظرفیتهای استان در مس خوب است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: واگذاری معدن مس «جانجا» انجام شده و در تلاش هستیم که سهامداران این معدن در خط انتقال آب از دریای عمان به استان مشارکت کنند؛ آینده استان از لحاظ معادن مس درخشان است.
وی افزود: در منطقه «سفید آبه» تا یک ماه آینده کارخانه کنسانتره مس با سرمایه گذاری شرکت جهادنصر تلاشگران به بهرهبرداری میرسد و در منطقه نصرت آباد مس سرچشمه یک کارخانه کنسانتره مس دارد و معادن مس نقاط مختلف در منطقه سیستان و مناطق مرکزی استان وجود دارد.
مدرس خیابانی اظهارداشت: در حال حاضر معدن طلای تفتان و معدن طلای میرجاوه را در استان داریم و اخیرا هم ذخیره چهار تنی طلا در سیستان و بلوچستان کشف شده است؛ هنوز مناطقی وجود دارد که اکتشاف بر روی آنها انجام نشده که باید سازمان زمین شناسی و سازمان صنعت،معدن و تجارت در این زمینه ورود کنند چرا که بخش زمانبر و هزینهبر در حوزه معادن، بحث کشف است اما وقتتی شناسایی شد و به بهره برداری رسید سرشار از ثروت برای استان خواهد بود.
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان گفت: استان با وجود معادن سرشاری که دارد در بخش سرمایهگذاری و اکتشاف است و هنوز به بخش ثروت نرسیده است؛ خوب نیست مردمی که بر روی معادن غنی هستند و این ثروت را دارند در چنین وضعیتی به سر برند؛ باید معادن تبدیل به پول و ثروت شود مردم از مزایای آن بهره مند شوند.
افزایش ۴۰۰ درصدی درآمد گمرکات و قول وزیر اقتصاد
وی بیان کرد: تجارت سیستان و بلوچستان در بازارچهها و گمرکات نسبت به پارسال ۲ برابر شده و درآمد گمرکات استان نسبت به سال قبل ۴۰۰ درصد اضافه شده و بیشاز یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرکات داشتیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر اخیر به استان قول داد که ۵۰ درصد درآمد گمرکات را به این استان اختصاص دهند
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما در سیستان و بلوچستان خیلی از زیرساختها را در گمرکات و بازارچهها را نداریم و حیف است که یکهزار و ۳۰۰ میلیاد تومان درآمد ایجاد کنیم و این مبلغ به خزانه واریز شود و آن وقت ما در بازارچهها باسکول و دیوار و در حوزه امنیت ایکس ری و دوربین نداشته باشیم.
ساخت ۴۰۰ واحد مرغداری در سیستان و بلوچستان
مدرس خیابانی بیان کرد: تولید مرغ در سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه آب وجود نداشت ممنوع بود اما هماینک مجوز ساخت ۵۰۰ واحد مرغداری اخذ شده و حدود ۴۰۰ واحد مرغداری در حال ساخت است که بین ۳۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند.
وی تصریح کرد: حدود ۲۰ مرغداری راهاندازی شده و تولید مرغ سیستان و بلوچستان از ۳۰ هزار تن در گذشته هماینک به ۴۵ هزار تن در سال رسیده که رقم خودکفایی ما در تولید مرغ از حدود ۳۰ درصد به بیشاز ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همین اقدام در حوزه گلخانه و دامپروری انجام شده اما نکته اینجاست که به دلیل خشکسالی و نبود آب، با مشکل تامین نهاده روبه رو هستیم.
پیشنهاد اخذ عوارض از واردات موز
وی بیان کرد: ۸۰ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان تولید میکنیم در حالی که نیاز کشور ۴۰۰ هزار تن است؛ تقریبا چهار هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت موز است که ما برنامه داریم به ۱۷ هزار هکتار برسانیم؛ فقط ۲ هزار هکتار آن را شرکت سرمایه گذاری ماهان در منطقه باهوکلات برعهده گرفته تا موز تولید کند.
مدرس خیابانی افزود: ما پیشنهادمان به دولت این است اگرچه ما نمیتوانیم جلوی واردات موز را بگیریم اما از محل واردات موز یک عوارضی اخذ این مبلغ صرف توسعه سطح زیر کشت موز در منطقه زرآباد شود و این تعهد را میدهیم که طی سه تا چها سال بتوانیم موز کشور را تامین کنیم.
پایین ترین سرانه کلاس درس در کشور
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش اظهارداشت: خیران مدرسه ساز در این استان حضور پر رنگی دارند؛ حدود یکهزار و ۶۰۰ کلاس درس از شهریور سال قبل تا کنون تحویل آموزش و پرورش شده است.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان پایین ترین سرانه کلاس کشور را دارد به طوریکه متوسط سرانه کشور پنج و نیم متر اما سرانه کلاس درس در استان حدود ۳.۳ است؛ البته رشد جمعیت دانش آموزی ما در استان بالاست؛ رشد جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان ۲ برابر جمعیت این قشر در کشور است و این یعنی باید ۲ برابر کلاس درس بسازیم.
وی ادامه داد: حدود ۲ هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان در دست ساخت داریم که۸۰۰ کلاس درس تا قبل از مهر ۱۴۰۲ تحویل آموزش و پرورش میشود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در بحث حذف مدارس کانکسی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بنیاد برکت و بنیاد علوی تلاش دارند تا حدود ۱۵۰ کلاس کانکسی که داریم جمع شود.
وی اظهارداشت: چهار هزار کلاس درس از ابتدای دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی شده که این تعداد بی سابقه بوده است.
مدرس خیابانی افزود: همچنین حدود سه هزار کلاس درس در سیستان و بلوچستان را مجهز به کمکهای آموزشی کردیم که از این منظر هم بسیار جلو هستیم.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در سیستان و بلوچستان کمبود معلم است و نگه داشت کارمند در این استان بسیار سخت است وزیر آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان ۷۰۰ معلم به ما اختصاص دادند که تا بتوانیم تا حدودی کمبود معلم را جبران کنیم.
اعتبار آنچنانی در این هشت ماه تزریق نشد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اولویت مصوبات رییس جمهور کارهای زیربنایی از جمله بحث انتقال آب دریای عمان، توسعه راهها، مدرسه سازی، تکمیل ورزشگاهها و تکمیل زیربناها بوده است.
وی با بیان اینکه خیلی از طرحهای سیستان و بلوچستان به برکت حضور رییس جمهور و تخصیص اعتبارات سفر رونق پیدا کرد، افزود: اعتبارات خوبی انتهای سال ۱۴۰۰ برای اجرای مصوبات سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت اما در این هشت ماهه، اعتبارات آنچنانی به ما در رابطه با اجرای مصوبات سفر تزریق نشده است.
از اول انقلاب تا قبل از سفر رییس جمهور به این استان ۲ زمین چمن در زاهدان بود که هماینک ۶ زمین چمن مصنوعی دیگر نیز به این تعداد اضافه شده و این روند همچنان ادامه دارد
مدرس خیابانی بیان کرد: در بخش راهها، ۲۲۳ کیلومتر راه دوبانده شد و بسیاری از جاده های روستایی سیستان و بلوچستان نیز آسفالت شدند.
نماینده عالی دولت در استان گفت: بحث انتقال آب از دریای عمان، حفر چاهها برای رفع تنش آبی در زاهدان و منطقه سیستان، تکمیل ورزشگاههای چابهار و میرجاوه و خانه کشتی زابل که از سال ۸۲ بر روی زمین مانده بود از محل اعتبارات سفر به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: تاکنون ورزشگاه ۲ هزار و ۵۰۰ نفری چابهار، ورزشگاه یکهزار نفری میرجاوه، خانه کشتی زابل و ورزشگاه دهکده المپیک زاهدان به بهره برداری رسیده است و از محل مصوبات سفر و طرح توسعه و نوسازی ورزشگاه ۱۷ شهریور زاهدان نیز پایان سال تکمیل افتتاح میشود.
مدرس خیابانی اظهارداشت: از محل مصوبات سفر ۸۰ زمین چمن مصنوعی در سیستان و بلوچستان افتتاح شده که رتبه اول کشوری را داریم؛ از اول انقلاب تا قبل از سفر رییس جمهور به این استان ۲ زمین چمن در زاهدان بود که هماینک ۶ زمین چمن مصنوعی دیگر نیز به این تعداد اضافه شده و این روند همچنان ادامه دارد.
اجرا نشدن مصوبه خط انتقال فرآورده های نفتی
وی بیان کرد: البته ۱۰ تا ۱۱ مورد از مصوبات سفر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان اجرا نشده که مهمترین آن خط انتقال فرآوردههای نفتی بوده که ما از وزارت نفت درخواست داریم که این خط انتقال را به استان بدهد؛ امروز حمل فرآوردههای نفتی از طریق ریل و کامیون است و در زمستان حمل آن از طریق جاده ریسک بالایی دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: درخواست ما این است که این مساله جزو مصوبات سفر بوده و در این زمینه به ما کمک شود؛ اگر این خط لوله کشیده شود، حتی میتوانیم صادرات فرآوردههای نفتی به کشورهای همجوار دشته باشیم.
فعالیت بسیاری از سوختکشها و سوختبرها که وزارت نفت منتقد آن بوده که اینها قاچاق سوخت است، با احداث این خط لوله از بین میرود به جای اینکه با ماشین و وانت قاچق سوخت انجام شود شما با خط لوله میتوانید سوخت را به فروش برسانید
دستور وزیر برای نصب «ایکس ری» مرز میلک
مدرس خیابانی اظهارداشت: البته وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان برای اجرای مصوبات سفر رییس جمهور تاکید ویژه داشت که یکی از اینها نصب «ایکس ری» بود که نصب آن در مبادی ورودی استانهای دیگر یک معنی دارد اما در این استان که ممکن است مواد منفجره و جلیقه انفجاری از ماشینها تجاری بیرون بیاید، مفهوم دیگری دارد و وزیر دستور داد که اولین ایکس ری در مرز میلک نصب شود که اینها جزو مصوبات سفر بوده که اجرا نشده بود.
از ۱۲۷ مصوبه رییس جمهور به سیستان و بلوچستان بیش از ۷۰ مصوبه در جریان، بیش از ۳۰ مصوبه کامل شده ولی حدود ۱۴ مصوبه بدون اقدام است
وی تصریح کرد: از ۱۲۷ مصوبه رییس جمهور به سیستان و بلوچستان بیش از ۷۰ مصوبه در جریان، بیش از ۳۰ مصوبه کامل شده ولی حدود ۱۴ مصوبه بدون اقدام است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یک اقدام خوب وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به استان، رفع تعهد پیلهوران و مرزنشینان بود که قول دادند با نشستی که با وزارت صمت و بانک مرکزی میگذارند، این مساله حل شود؛ این اقدام باعث میشود که صادرات در استان رونق پیدا کنند. قبلا کارت مرز نشینی در اختیار یک عده بوده که اینها را بدهکار ارزی کردند و تمام کارتهای آنان مختل شده و نمیتوانند تجارت کنند و قرار شد این مساله هم انجام شود.
گازرسانی به چابهار تا قبل از پایان سال
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بر اساسی قولی که به ما دادند تا قبل از پایان سال گاز به چابهار خواهد رسید؛ برای ما گازرسانی به فعالیتهای کسب و کار و اشتغال مهمتر از گاز بخش خانگی است.
وی ادامه داد: چهار کارخانه در چابهار وجود دارد و اصرار داریم گاز به چابهار برسد و هماینک گاز در زاهدان، سیستان، خاش و ایرانشهر برقرار است.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم این استان بنیه اقتصادی خوبی ندارند قرار شد ما وام بگیریم تا شهروندان بتوانند سیستم گازکشی داخل منازل خودشان را انجام دهند.
وی بیان کرد: خیلی از گلخانههای ما با سوخت مازوت کار میکند که اگر گاز بیاید تحول چشم گیری در این زمینه رخ میدهد؛ چون گاز و ریل یکی از مهمترین بخشهای توسعه محسوب میشود.
مدرس خیابانی اظهارداشت: برخی از مناطق سیستان و بلوچستان گاز ندارد که اگر گاز برسد گلخانهها، نیروگاهها و فعالیتهای صنعتی و معدنی ما میتواند انجام شود و از این حیث هم برای ما گاز بسیار مهم است.
اتصال خط آهن زاهدان به چابهار؛ نیمه نخست ۱۴۰۳
وی بیان کرد: تخصیص از صندوق توسعه ملی برای راه آهن چابهار - زاهدان ۳۰۰ میلیون دلار به دستور رهبر معظم انقلاب بود که ۲۵۰میلیون دلار آن اختصاص یافته و هفت هزار میلیارد تومان تا کنون برای این خط ریلی هزینه شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۵ کیلومتر راه آهن از زاهدان تا خاش افتتاح و خط باری آن راهاندازی شده که درخواست داشتیم از مدیرعامل راه آهن که حداقل هفتهای یکبار بخش مسافری این خط ریلی راهاندازی شود که فاز بعدی آن تا ایرانشهر است.
وی افزود: درخواست ما تمدید اعتبار راه آهن از صندوق توسعه ملی است که دولت مصوب کرده است که این هفت هزار میلیارد تومان اگر تخصیص یابد انتهای ۱۴۰۲ و نهایت نیمه نخست ۱۴۰۳ خط آهن زاهدان به چابهار متصل میشود که به نظر من یک انقلاب در بحث تجاری و رونق و توسعه استان و شرق کشور است.
اولین بازارچه خرده فروشی کشور با پاکستان در پیشین
مدرس خیابانی تصریح کرد: ۱۳ بازارچه در سیستان و بلوچستان داریم که ۶ تا هفت بازارچه فعال است. به طور مثال منطقه ریمدان سال گذشته زیرساختی نداشت و با اقدامات انجام شده امسال پذیرای زائران اربعین پاکستانی بود و هماینک میزان کامیونها و ماشینهایی که در این بازارچه تبادل میشود، معادل میرجاوه است.
وی افزود: ما از وزیر راه و شهرسازی تقاضا داشتیم که نیروی انسانی در این بازارچه مستقر کند، چون پاکستانیها روی ریمدان خیلی حساس هستند و یک مرز فوقالعاده است چون هم مرز خاکی و هم مرز آبی دارد و نزدیک بندر گوادر پاکستان است.
در پایانههای مرزی و گمرکات یک مقدار سختگیری وجود دارد و با راه اندازی بازارچهها رونق آنها از پایانهها بیشتر شده زیرا از آن رویههای سخت در بازارچه ها وجود ندارد و تجار و مردم ما از این روند در بازارچهها راضی هستند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اولین بازارچه خرده فروشی کشور با پاکستان در منطقه پیشین کار احداث آن تمام شده و رویه آن در شرف ابلاغ است و منتظریم با حضور طرف پاکستانی این بازارچه راهاندازی شود و در همین سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور دادند تا در بازارچه خرده فروشی میلک یک محوطه اختصاص دهند که مردم مبادلات خودشان را انجام دهند.
وی اظهارداشت: در منطقه کوهک سراوان تبادل کالا در حال انجام است و مصالح ساختمانی از آن صادر میشود؛ حتی ما میتوانیم از طریق این بازارچه دام وارد کشور کنیم که همین الان هم میوههای گرمسیری و برنج وارد میشود.
مدرس خیابانی تاکید کرد: میرجاوه یک مرز پذیرفته شده با کشور پاکستان است و اینقدر رونق دارد که شما صفهای کیلومتری کامیونها را در آنجا میبینید.
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: البته در پایانههای مرزی و گمرکات یک مقدار سختگیری وجود دارد و با راه اندازی بازارچهها رونق آنها از پایانهها بیشتر شده زیرا از آن رویههای سخت در بازارچه ها وجود ندارد و تجار و مردم ما از این روند در بازارچهها راضی هستند.
مدرس خیابانی گفت: تلاش همه مرزداران و نیروهای امنیتی ما در پاسداری از مرزهای ایران اسلامی قابل تقدیر است اما مرزداران حقیقی ما مردم هستند که اگر ما بتوانیم برای مرزنشینان خودمان ایجاد شغل، درآمد و رفاه کنیم؛ خود مرزنشینان مرزدار میشوند؛ این کار با ایجاد تراکم در مناطق مرزی و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان در حال انجام است و در صورت تحقق امنیت پایدار در استان و در کشور تامین میشود.
زابل یکی از بدترین نقاط زیست محیطی کشور
وی بیان کرد: یکی از بدترین نقاط زیست محیطی کشور زابل است ما در گذشته ۱۲۰ روز در سال ریزگرد و مختل شدن مدارس و فعالیت مردم را داشتیم اما امروز به بیش از ۲۰۰ روز به خاطر خشک شدن تالاب، خشکسالی هیرمند و تغییرات اقلیم آب و هوایی رسیده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: زابل به لحاظ زیست محیطی فوق العاده در وضعیت بحران است که تنها راه حل آن تامین حقابه هیرمند و تقویت پوشش گیاهی بوده که در حال انجام است.
وی بیان کرد: در برهه ای از زمان، در حالی که ما درگیر سیل کنارک در جنوب استان بودیم در همان موقع خانه های مردم در برخی از مناطق شمال استان تا نصف زیر شن بود. الان هم همینطور است و مردم این منطقه از لحاظ خشکسالی فوق العاده در رنج هستند.
مدرس خیابانی تصریح کرد: نسخه شفابخش سیستان و بلوچستان بویژه منطقه سیستان آب است و اگر این مساله حل شود هم اشتغال استان و هم دغدغه زیست محیطی و رفع بیکاری و جلوگیری از مهاجرت حل میشود.
وی بیان کرد: در منطقه سیستان با خشکسالی ۲۰ ساله، تقریبا دامپروری، کشاورزی، گردشگری و شیلات تعطیل شده و الان به همین دلیل به سمت شغلهای کم آب بر روی آوردهایم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای ایجاد اشتغال در منطقه سیستان به سمت زنبور داری، قالی بافی، صنایع دستی، سوزن دوزی و بوم گردی حرکت کردیم. هر شغلی که در این منطقه به آب وابسته بوده و محیط زیست هم از این منظر تعطیل شده و تا آب حل نشود مساله محیط زیست هم حل نمیشود.
وی تاکید کرد: ما طرحهای مختلفی در بحث آبخیزداری در سیستان و بلوچستان داریم و کارهای زیست محیطی انجام میشود اما به اندازه حقآبه هیرمند تاثیر گذار نیست.
نماینده عالی دولت در استان اظهارداشت: در زمینه صدور مجوز برای ساخت کارخانه و معدن و سایر واحدهای تولیدی ابتدا باید الزامات و تا زمانی که مجوز زیست محیطی نگیرند اجازه فعالیت به آن واحد مربوطه داده نمیشود زیرا محیط زیست اولویت اول ما است.
مرکز درمانی توریستی در تیس
وی با بیان اینکه در حوزه درمان با وجود همه کارهایی که شده در بسیاری از شاخصهای توسعه رتبه آخر هستیم، افزود: در حوزه سلامت و درمان در سطح کشور شاخص بهرهمندی ما کم است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۴۰ تخت بیمارستانی به این استان طی یک سال گذشته اضافه شده است. همچنین تجهیزات مختلفی در حوزه ام آر آی، سی تی اسکن، رادیولوژی، سنگ شکن و دستگاههای دیابت تامین شده است.
وی بیان کرد: ۵۰ مرکز و خانه بهداشت، ۲۸ پایگاه اورژانس جادهای و نخستین بیمارستان روان پزشکی در سیستان و بلوچستان امسال راهاندازی شده است اما بسیاری از متقاضیان کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان با وجود اینکه نزدیکترین مرز ما از زرآباد به عمان را داریم، نتوانستیم از توریست درمانی استفاده کنیم.
مدرس خیابانی افزود: برای توسعه شهر جدید تیس سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم الانبیا و قرارگاه قدس جنوب شرق به میدان آمده اند و قرار است این شهر به یک مرکز درمانی توریستی تبدیل شود. این کار انجام شدنی است اما تنها با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی زیرا دولت که قادر نیست در تیس بیمارستان احداث کند.
وی ادامه داد: برای بحث توریست درمانی نیازمند حضور و سرمایه گذاری مردم هستیم؛ باید با جذب سرمایه در این بخش، زمینه را برای توریست درمانی فراهم کنیم.
نماینده عالی دولت در استان سیستان و بلوچستان گفت: نخستین سرمایه گذار افغانستانی در زمینه توسعه کارخانه آب معدنی و مرغداری در زاهدان ورود کرده و این دو طرح بزودی به بهره برداری میرسد.
واگذاری ۳۸ هزار انشعاب گاز در زاهدان
وی بیان کرد: امسال ۳۸ هزار اشتراک گاز به شهروندان زاهدانی واگذار شده و به متقاضیان گازکشی منازل تا سقف ۱۵ میلیون تومان وام داده می شود که البته درخواست ما ۲۰ میلیون است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یک مشوق که می تواند شهروندان را به گازکشی منازل خودشان ترغیب کند افزایش وام گازکشی به مبلغ ۲۰ میلیون تومان است.
مدرس خیابانی افزود: گازکشی منازل مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) چون یک مبلغ به عنوان بلاعوض پرداخت میشود، انجام شده و همچنین از شرکت نفت درخواست کردیم تا به مدت ۶ ماه پس از گازکشی سهمیه فرآوردههای آنان قطع نشود تا مردم با فروش فرآوردههای خود بتوانند هزینه گازکشی خودشان را انجام دهد.