معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گفت: «در سفر به این استان، کارشناسان مدیریت و برنامهریزی، از نزدیک تمام مشکلات مردم در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان را بررسی کردند.»
محمدرضا واعظ مهدی شنبه شب در نشست شورای برنامهریزی و توسعه سیستان و بلوچستان افزود: «رفع حاشیهنشینی، کمبود فضاهای آموزشی، ورزشی و بهداشتی، اولویت اصلی برای برخی عقبماندگیها در این استان به حساب میآید که در این سفر به آن پرداخته شدهاست.» وی گفت: «سند حاشیهنشینی باید در سیستان و بلوچستان تدوین شود تا بتوان از تمام ظرفیتها برای رفع این معضل استفاده کرد.»
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اظهار داشت: «حاشیهنشینی، امروزه به یک پدیده جهانی تبدیل شده و مختص به یک استان یا کشور خاص نیست و مهمترین علت آن گروههای فقیر و روستایی هستند که به شهرها روی میآورند.»
واعظ مهدی با اشاره به بازماندگان از تحصیل گفت: «استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین بازمانده از تحصیل را دارند که باید برای رفع آن برنامهریزی شود.» وی ادامه داد: «سرکشی از 44 واحد آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان نشان از آن دارد که متاسفانه افت تحصیلی در بین دانشآموزان پایه اول و دوم در این استان زیاد است.» وی بیان کرد: «همه در نظام جمهوری اسلامی باید از نعمت سواد برخوردار باشند و فردی به دلیل بیسوادی از رشد اجتماعی و فرهنگی محروم نشود.»
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز گفت: «96 هزار کودک در این استان بازمانده از تحصیل هستند.» علیرضا نخعی ادامه داد: «برنامهریزی نهادها و دیگر دستگاههای عضو شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان این است که همه این کودکان به کلاسهای درس بازگردند و در این راستا امسال در قالب یک اقدام ویژه تلاش در راهاندازی نهضت جذب کودکان بازمانده از تحصیل داریم.»
وی اظهار داشت: «کمبود فضاهای آموزشی و فقر اقتصادی خانوادهها مهمترین عامل بازماندن از تحصیل در بین کودکان سیستان و بلوچستان است.»